måndag 5 januari 2015

Riskakor vs frukt/grönsak



Ett fenomen som har blivit vanligt i skolan är att många barn har med sig kanelknäcke eller smaksatta riskakor istället för frukt/grönsak som "mellis" under skoldagen. I regel har de inte med sig en enda riskaka utan flera då de även kan bjuda sina kompisar då. Riskakorna innehåller både snabba kolhydrater som snabbt höjer blodsockret ( och i raketfart sänker det igen...) och smakförstärkare E621 som enligt forskning ofta ger hyperaktivitet hos barn... Kanelknäcke innehåller supersnabba kolhydrater och socker och inte något alls som kroppen och hjärnan behöver...
Om barnet istället har en frukt/grönsak med sig så får det i sig både fibrer och vitaminer. Ett äpple eller en banan är inte heller något som man går och småäter. Riskakorna tenderar att brytas i mindre bitar som man kan gå och småäta under stor del av dagen vilket är skadligt även för tänderna. Om man då har ett halvt paket med sig till skolan så är man inte så hungrig när skollunchen serveras...
Om man har ett barn som är känsligt för blodsockersvängningar ( även frukt, särskilt söta sådana som vindruvor och melon) så kan man med fördel ha med sig något proteinrikt/fettrikt istället, t ex några köttbullar, oliver eller ostkuber. OBS! Ett LITET mellis... Detta håller blodsockret på en jämnare nivå.
Innehållsförteckning Riskakor m Pizzasmak: Råris, solrosolja, socker, salt, ostpulver, tomatpulver, aromer, selleri, smakförstärkare (E621), jästextrakt, vitlökspulver, kryddor (oregano, basilika, persilja, torkade grönsaker, citronsyra, stärkelse (vete), maltodextrin (vete).
Innehållsförteckning Kanelknäcke: Vetemjöl (80%), Socker, Vegetabiliskt Fett, Jäst, Kanel (2,5%), Emulgeringsmedel (Mono. Och Diglycerider Av Fettsyror), Salt,. Kan Inntehålla Spår Av Sesamfrö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar