måndag 15 juni 2015

Pizza

Skinka, lök, tomater, feta, mozzarella, oregano...gott på pizzan!

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i köpe-pizza, men gillar hemgjorda varianter. Tidigare köpte vi deg i popup-variant (usch när jag tänker på vad den antagligen innehåller...) men sedan glutenintoleransen kom in i våra liv så har vi ätit hemgjord pizza alltmer sällan. Vi har provat några olika recept på deg och någon har blivit bra. Men alla degar måste jäsa och där sprack vår snabbmats-tanke...

Härom kvällen hade vi ont om tid när vi skulle laga middag. Vi köpte en glutenfri vacuumförpackad pizzabotten och lade på tillbehören.  Proteiner i form av skinka, fetaost och mozzarella. In i ugnen, färdig middag på en kvart. Inte det bästa innehållet i bottnarna då de innehåller mycket snabba kolhydrater i form av majsmjöl och rismjöl, men någon gång ibland så får det vara okej.

Hyffsat gott blev det också. Lite torra bottnar som inte höll ihop så bra kan jag tycka. Men ett okej snabbmat-alternativ. Även om jag föredrar hemgjord pizzadeg. Recept kommer en annan gång...

Det som också är grejen tycker jag är HUR man äter...med en nyttig vitkålssallad till och med massor av bra "pålägg" på pizzan. Och äter man en mindre bit så är detta okej tycker jag.  MEN om man äter en fullstor pizza utan grönsaker till så är det alltför degigt och snabba kolhydrater.
Det gäller att få till en balanserad måltid även om man behöver göra det snabbt😊


Om man ser till min numera påbörjade låghistaminkost så är detta inte ett bra val då man bl a ska undvika chark (skinkan) och tomater. Så nästa gång får vi tänka till lite extra... Tur att vi har mat och hälsa som specialintresse då det krävs en hel del tankeverksamhet, tid och ork för att få det att funka för alla...:-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar